Keeps you ahead in Automated Welding

Vul onderstaande gegevens in. U ontvangt per mail de link waar u de bijlage kunt downloaden.

Lijmen

Lijmen

Lijmen is een technologie die sterk in opkomst is, zowel op zichzelf staand als ook in combinatie met andere verbindingstechnieken zoals clinchen en puntlassen. Vooral in de automobiel industrie wordt lijmen steeds vaker wordt toegepast.

Lijmen is een verbindingstechnologie die sterk in opkomst is. Zowel als op zichzelf staande techniek, maar ook in combinatie met andere verbindingstechnieken zoals clinchen en puntlassen. Vooral in de automobielindustrie worden lijmverbindingen steeds vaker toegepast.

Er zijn ontzettend veel verschillende typen lijmen. Bij AWL integreren we voornamelijk machines voor de toepassing van trillingdempende lijmen, afdichtingslijmen en constructielijmen. Daarbij richten wij ons in het bijzonder op de laatste categorie. Constructielijmen kunnen worden onderverdeeld in 1K- en 2K-lijmen.

Beide zijn gemaakt van chemicaliën die epoxyharsen worden genoemd. Deze bestaan uit twee componenten, namelijk een hars en een katalysator. Wanneer deze twee componenten worden vermengd vindt er een chemische reactie plaats.

Hoe werkt het?

Bij het lijmproces worden twee delen, de lijmdelen, met elkaar verbonden door middel van een lijm. Na uitharding vormt de lijmnaad de verbinding tussen de lijmdelen. Om een goed lijmproces en een sterke lijmverbinding te garanderen, zijn er veel voorwaarden waaraan voldaan moet worden:

  • De losse delen. De naadvorm moet zo worden geconstrueerd dat er goed gelijmd kan worden. De belasting moet bij voorkeur een schuifbelasting zijn en geen pelbelasting. Er moet zorg besteed worden aan de reinheid van de delen. Verder moet er ook een oplossing worden bedacht om de delen goed gepositioneerd te houden tot de lijm is uitgehard. Dit kan bijvoorbeeld door lijmen te combineren met puntlassen of clinchen. Hierdoor ontstaat een hybride verbinding, die ook andere voordelen heeft.
  • De lijm zelf. Er bestaan erg veel soorten lijm die allemaal hun specifieke voor- en nadelen hebben. In de auto- industrie wordt veel gebruik gemaakt van lijmen op basis van epoxy. Deze lijm kan ook worden toegepast op licht vette oppervlakken. De lijm is verkrijgbaar in één en twee componenten uitvoering (1K en 2K). 1K lijmen harden pas uit bij hogere temperatuur, in een oven. In de automobiel-industrie is dit vaak geen probleem omdat de delen in het lakproces toch al door een oven gaan. Sommige lijmsoorten moeten ook voor het lijmen al worden verwarmd, dit is nodig om de viscositeit te verlagen.
  • Lijmspecifieke apparatuur. Dit is bijvoorbeeld de lijmdoseerinstallatie en de lijmkop. Deze apparatuur wordt geselecteerd voor een specifiek lijmproces, afhankelijk van de lijmsoort (1K, 2K, verwarmd, niet verwarmd). De lijmkop kan aan een robot worden gemonteerd of vast worden opgesteld. Bij een vaste opstelling wordt het onderdeel door de robot onder de lijmkop bewogen.
    De eigenlijke machine. Belangrijk hierbij is bijvoorbeeld hoe de delen worden opgespannen: de dikte van de lijmlaag moet namelijk tussen een bepaald minimum en maximum liggen. In sommige gevallen moeten de delen worden verwarmd voor het lijmen.
  • Kwaliteitscontroleapparatuur zoals een camerastation om te controleren of de lijmrups overal volgens de specificatie is aangebracht.

In 2011 hebben twee medewerkers van AWL de opleiding tot European Adhesive Specialist (EAS) gevolgd, gecertificeerd door het Duitse Fraunhofer Instituut BIAS in Bremen. Dit geeft AWL ook de fundamentele kennis om samen met de klant een optimaal lijmproces voor een specifieke toepassing te ontwikkelen.

 

Foto's

Cookie usage

Our site uses cookies to store information on your computer.

Accept cookies?

More information