Keeps you ahead in Automated Welding

Fill out the information below. You will receive the link where you can download the Annex.

AWL uitgelicht in Nieuwe Kampioenen

31 May 2016

Het FD belicht de komende maanden samen met BNR vernieuwende ­bedrijven waarvoor Nederland te klein is geworden. De Nieuwe Kampioenen zijn innovatieve groeibedrijven met een blik over de grens. Met een nieuw product, een nieuwe dienst of technologie dagen deze bedrijven concurrenten uit, maar de start-upfase zijn ze voorbij. Ze zetten hun bedrijfstak op zijn kop. Piet Mosterd is benaderd om te vertellen over AWL en heeft gesproken met Heiko Jessayan en Manon Stravens van het FD. Lees hier het volledige artikel. (bron: www.fd.nl)



Stem op ons als Nieuwe Kampioen!
Wij maken kans om DE Nieuwe Kampioen van Nederland te worden. Dat kan door op ons te stemmen via deze link. Scroll naar de poll met de vraag: "Wie is uw favoriete nieuwe kampioen?" en breng je stem uit! Dat waarderen we enorm!


Krantentitel: ‘Met één automatisch lassysteem kan klant wel veertig onderdeelvarianten maken’
Bekijk hier de PDF van het artikel

AWL Techniek in Harderwijk maakt lasrobots voor onderdelenproducenten in de automobielindustrie. Snel, slim en efficiënt kunnen inspelen op continu veranderende eisen van de grote automerken is voor alle leveranciers van levensbelang. In de productie- en assemblagehallen van AWL Techniek in Harderwijk valt geen soldeerbout meer te bespeuren. Bij de lasmachinespecialist rollen in plaats daarvan hele systemen van de band. Zogeheten totaaloplossingen, lasmallen, robots met optiek en logistiek zijn geïntegreerd, waar de klant meteen mee aan de slag kan. Met die kant-en-klare systemen lassen AWL’s klanten, vooral eerste- en tweedelijnstoeleveranciers van de automobielindustrie, verschillende auto-onderdelen. Variërend van de uitlaten, stuurkolommen en stoelen, tot het complexe onderdeel waar het dashboard aan vastzit ‘Als het maar hoogautomatisch, complex en flexibel is’, zegt voormalig ceo Piet Mosterd (65) over zijn systemen. Onder leiding van Mosterd maakte het bedrijf een flinke groei door, op 1 januari dit jaar heeft hij zijn taken overgedragen aan zijn opvolger. Maar als directeur externe zaken en consultancy is hij nu nog actief betrokken en richt hij zich ook op talentontwikkeling, onderwijs en innovatie. Mosterd: ‘Wij bedienen hier echt de hogeschool van de toeleverantie.’

Missie
Dat klinkt als borstklopperij, maar het is strategie. Want in de snelle wereld van de auto-industrie, waar AWL 85% van zijn omzet haalt, moet het bedrijf altijd een stap voor lopen om onderscheidend te blijven. Mosterds missie is de klant ontzorgen, of die nu in Rusland, China of Zuid-Afrika zit. ‘Die krijgt namelijk steeds grotere orders en complexere eisen op zijn bord. Hij heeft een probleem als hij een order misloopt, maar ook als hij hem wel krijgt’, grapt de ondernemer. De klanten van AWL moeten vaak verschillende onderdelen en varianten daarop zo efficiënt mogelijk kunnen produceren, voor uiteenlopende automodellen en merken. Mooi als dat allemaal met één AWL-lasmachine kan. Werd er vroeger op een machine maar één variant gelast, nu zijn dat er wel veertig. Schaatsen AWL Techniek maakte in 1993 een doorstart na een management buyout. Onder Mosterd, in 1971 als 21-jarige werkvoorbereider begonnen, groeide het bedrijf van 48 man naar 450, met vestigingen in Nederland, Tsjechië, China en een partnerschap in Amerika. Tussen 2009, het jaar dat bij AWL het laserlassen een prominente rol innam, en 2015 groeide de omzet van €22 mln tot €75 mln. Was die omzet tot begin deze eeuw gelijk verdeeld over de automobiel- en de gehele metaalverwerkende industrie, sindsdien zet het bedrijf ‘vol gas’ op auto’s in. ‘Die sector vernieuwt voortdurend en heeft geen last van conjuncturele voorjaarsmoeheid en winterdips’, meent Mosterd. De resterende 15% van de omzet wordt gehaald bij de producenten van steelpannen, schaatsen, schakelkasten,verwarmings- en buissystemen tot magazijnliggers en meubilair. Dat houdt het werk divers en creatief. ‘En wat we leren van de auto’s, passen we ook in de metaalverwerking toe, en andersom.’

Piet Mosterd op de werkvloer

Onderzoek
Patenteren doet AWL niet. ‘Dat kost klauwen met geld en tijd. Daar maken we ons niet druk om. We vertrouwen op eigen kracht en vernieuwen voortdurend.’ Trends, zoals digitalisering en uitstootbeperking, vragen om nieuwe technieken en nieuwe materialen. Bestond het binnenste van de auto vroeger alleen uit staal, nu zitten er ook aluminium en vezelversterkte kunststoffen in. Materiaal moet steeds lichter, maar wel sterk zijn. ‘Verbindingstechnisch is het soms een ramp’, meent Mosterd. ‘Er zit minder rek in en het gaat eerder kapot.’ Mosterds machines moeten het allemaal maar aan elkaar zien te lassen. En dan nog zo goedkoop, slim en snel mogelijk ook. Jaarlijks besteedt AWL circa 5% van de omzet aan onderzoek en ontwikkeling. ‘Elke maand kunnen we wel werken aan tien nieuwe concepten.’ Het bedrijf sleepte diverse prijzen in de wacht en werd dit jaar tot topleverancier uitgeroepen door Brose, een Duitse fabrikant van auto-onderdelen. ‘AWL moest een merk worden en dat is best gelukt’, vindt Mosterd, niet zonder trots. Overrompeling Oren en ogen openhouden en zo vroeg mogelijk met de klant om de tafel, zo weet AWL al vroeg wie welke order binnenhaalt en waar de klant mee worstelt. Op die manier blijft AWL geïnformeerd over nieuwe ontwikkelingen in de markt. ‘We hebben met iedereen contact, van de klanten en leveranciers tot ontwikkelingsinstituten en materiaalboeren.’ Concurrentie ligt overal op de loer, hier en overzee. Ja, er zijn Italianen en Chinezen die het steeds beter kunnen, maar ook daar schieten de loonkosten omhoog. ‘En wij kunnen het technisch nog altijd beter’, zegt Mosterd. Bang voor de ‘Aziatische overrompeling’ is hij dus niet. Ook voor ontwikkelingen als 3D-printen of ‘hotstamping’, een techniek die onderdelen in één klap ter wereld brengt. Mosterd: ‘Dan moet er nog steeds van alles op worden vastgelast.’ Lasmachines worden dus niet overbodig.

Talent
Er is een grote uitdaging: de oorlog om talent. Het Nederlandse techniekonderwijs wordt uitgekleed en er bestaat een totaal verkeerd beroepsbeeld, meent Mosterd. ‘Zowel bij leerlingen, decanen als ouders.’ AWL investeert dan ook veel in technisch onderwijs, zowel intern als extern. Nieuwe medewerkers uit buitenlandse vestigingen worden maandenlang intern opgeleid. AWL verzorgt technieklessen op scholen en mbo- en hbo-instellingen, stelt lesmodules mee op, en ontvangt klassen. Ook neemt AWL deel in de regionale bedrijfsschool De Techniek Academie en is het gestart met het Fieldlab Industriële Robotica, waar robotprogrammeurs en bedieners worden opgeleid en gecertificeerd. Mosterd: ‘Wij zijn een ambachtelijk bedrijf. Deze investeringen zijn hard nodig, willen we voorop blijven lopen.’

Stem op ons als Nieuwe Kampioen!
Wij maken kans om DE Nieuwe Kampioen van Nederland te worden. Dat kan door op ons te stemmen via deze link. Scroll naar beneden en dan zie je rechts een poll met de vraag: "Wie is uw favoriete nieuwe kampioen?" We zouden het erg waarderen als je op ons stemt!


'Pionier met een neus voor de markt'

In een zich snel ontwikkelende automobielindustrie pakt lasmachinespecialist AWL Techniek het slim aan. ‘De investering in robotisering, moderne lastechnieken én een actieve rol in de scholing van de nieuwe generatie, die combinatie geeft AWL een voorsprong die niet snel meer in te halen is’, zegt Johan Meijer, emeritus professor toegepaste lasertechnologie, voorheen verbonden aan de Universiteit van Twente. ‘Door de inzet van robots die 24 uur per dag kunnen werken en standaardisering, zodat modules als bouwblokken in elkaar kunnen worden gezet, weten ze snel te leveren.’

Spelers als AWL moeten dicht bij die automarkt blijven. Meijer: ‘En dat doet AWL ook. Waar die autofabrieken heen gaan, zie je hen ook opduiken.’ AWL moet snel weten welke order de toeleverancier op zijn bordje krijgt, om de benodigde machine vervolgens zo snel en efficiënt mogelijk te produceren. ‘Daar scoren ze goed op’, aldus Meijer. ‘Piet Mosterd, de voormalige ceo van AWL, heeft een goed gevoel voor de markt. Hij weet waar de omzet te halen is.’ Als Nederlands bedrijf zijn ze ook in Duitsland, met zijn sterke automobielindustrie, een serieuze concurrent met een goede naam geworden, meent Meijer.

Ook is de lasmachinespecialist uit Harderwijk een pionier op het gebied van de nieuwste lastechnieken, zoals laserlassen. Mosterd kwam destijds advies inwinnen bij de Universiteit van Twente, vertelt Meijer. Het bedrijf realiseerde er vervolgens flinke omzetgroei mee. Lassen met een laserstraal heeft veel voordelen, maar is een relatief onbekende techniek. Je kunt er gerichter, sneller, slimmer, nauwkeuriger, steviger en met minder warmte mee lassen, in vergelijking met de conventionele technieken. En laserlassers kunnen ook goed overweg met alternatieve en lichtere materialen als aluminium, hogesterkte staal en kunststoffen, waar in de automobielindustrie steeds meer gebruik van wordt gemaakt. Volgens Corné van Opdorp van toeleverancier BOZ Group is de nabewerking minimaal. ‘Je hoeft dus niet meer de hele dag met een kap op je kop in een hete slijpcabine tussen de vonken te staan.’ En het resultaat oogt ‘strak en supergoed’. Laserlassen vraagt wel een flinke investering, een machine kost al gauw vier tot zeven ton, een conventionele machine een paar duizend euro, aldus Van Opdorp. De techniek is heel geschikt voor de geavanceerde serieproductie, zoals in de automobielindustrie, al vindt de laserlasser ook geleidelijk aan zijn weg in de medische, landbouw- en voedingsindustrie.

AWL Techniek is een belangrijke opleider van nieuw lastalent, het bedrijf werkt samen met onderwijsinstellingen en heeft een eigen opleidingslab. De inzet van Mosterd voor het verbeteren van het techniekonderwijs is meer dan welkom. Van Opdorp: ‘Wij moeten nieuwe aanwas blijven enthousiasmeren, om te zorgen dat de instroom op peil blijft.’

Cookie usage

Our site uses cookies to store information on your computer.

Accept cookies?

More information